Konst och vetenskap – Olle Waller och Mia Lundqvist
Studier av den nakna mänskliga kroppen är fortfarande vanliga på konstskolor. Att lära sig teckna av en människa och hennes anatomi har i konsthistorien setts som grunden till i princip allt annat. På Konstakademin i Stockholm arbetade manliga nakenmodeller från starten på 1700-talets slut, och några enstaka kvinnliga på timarvode. Den första kvinnliga modellen anställdes 1839. De som nyligen hade börjat sin utbildning fick dock inte vara med på dessa lektioner eftersom man oroade sig för att de skulle se den nakna kvinnliga modellen som ett erotiskt objekt och inte som ett konstnärligt hjälpmedel. Kvinnor fick lov att gå på Konstakademin från 1864, och till en början hade både manliga och kvinnliga modeller då på sig shorts för att den totala nakenheten ansågs opassande för kvinnor.
Olle Wallers fotografi visar en skulpturlektion på Fria Målarskolan i Halmstad, där Waller var föreståndare. Skolan har gett förberedande konstutbildning till många idag etablerade konstnärer som gått där från 1960-talet fram till 2015 då den lades ned. Fotografiet där elever står vid sina kavaletter runt en naken kvinnlig modell är från 1980-talet. Då var tanken på att kvinnliga elever skulle skyddas från nakenheten sedan länge borta.
En av Olle Wallers elever var Mia Lundqvist. På den avslutande väggen finns en målning av henne som har koppling till Fria Målarskolan. Det är ett ömsint porträtt som föreställer konstnären Günther Teutsch, en annan av Lundqvists lärare på målarskolan. Porträttet blir en hyllning och ett tack till en av dem som bidrog till att Lundqvist själv blev konstnär. Tillsammans med Hardy Strid var Teutsch med och startade skolan på 1960-talet.
Målningen visar en leende äldre konstnär med vitnat hår och pigg blick som sitter med armarna i kors i sin ateljé. Han är omgiven av kroppar i form av små och lite större skulpturer. En byst står på en kavalett, ett lätt motljus silas in genom en vit gardin och Günther Teutsch lutar sig lite framåt mot betraktaren. Det märks att det fanns en relation mellan konstnären som målade och konstnären som blev avporträtterad.