Lennart Alves, På drift #14, 2022, ©Lennart Alves / Bildupphovsrätt (2025)

Tarik Kiswanson, Homebound, 2020, ©Tarik Kiswanson

Caroline Mårtensson, ur Minnets horisont, 2020, © Caroline Mårtensson / Bildupphovsrätt 2025

3 min 30 sek

Konstverk

En konstnär har många olika sätt att välja på
när det gäller att skildra havet.
Några fokuserar på horisontlinjen.
Med tydliga färgfält delar de motivet i två planhalvor,
och så uppstår en vy med himmel och hav.
Några vill fånga vågornas rörelse.
Mer eller mindre detaljerat.
Färgvalen hjälper till att beskriva väderlek och temperatur.
Är det dags för ett härligt sommardopp
eller ett hastigt vinterbad?
Konstnärerna i utställningen
har skapat verk med till exempel
oljefärg, pastell, linoleum, akvarell och tusch.

Men det finns andra viktiga aspekter av havet
som engagerar konstnärer idag.
Tyvärr finns det saker i havet
som inte alls borde vara där.
Från mikroplast till stora flytande öar
av plastmassor.
Konstnären Lennart Alves tre stora blåa bilder
visar kvarlämnade fiskenät
som driver runt i havet.
Verket heter På drift #14
Varje år hamnar nät, linor
och andra fiskeredskap i haven.
Fiskar, sjöfåglar, tumlare och sälar
trasslar in sig i de gamla näten och dör en plågsam död.
Den kvarlämnade utrustningen bidrar också
till problemet med plast i haven.
Lennart Alves har använt tekniken cyanotypi.
Det är en fotografisk metod
där man placerar föremål direkt på ett ljuskänsligt material.
Resultatet blir vita motiv mot en blå bakgrund.

Konstnären Tarik Kiswansons collage Homebound
handlar om en annan aspekt av havet.
Konstnären har kombinerat två bilder.
Ett gammalt tryck i svartvitt
visar en stormhärjad och kringdrivande båt i ett oväder.
Inga människor syns.
Men bilden är vriden 90 grader.
Resultatet blir att bildens horisont alltså blir lodrät
och båten står på ända.
Det ser ut som att hela bilden är satt ur kurs.
Mitt i bilden med båten
har konstnären skurit en rund öppning.
I den öppningen syns en gammal svartvit karta
som visar södra Sverige och Halmstad.

Tarik Kiswanson arbetar ofta med teman
som rotlöshet, minne och förlust.
Konstnären kommer från Halmstad.
Hans familj har palestinskt ursprung
och härstammar från Jerusalem.

Det här konstverket väcker frågor
om sambandet mellan de två bilderna i collaget.
Vi kan se collaget
som en kontrast mellan en farofylld båtresa
och säker mark,
mellan en dramatisk skildring
och en faktabaserad kartbild.

Många flyktingar idag
riskerar livet på medelhavet
när de försöker ta sig till en trygg tillvaro
i ett annat land.
För dem är havet en flyktväg,
men också en potentiell dödsfälla.

I kapellet, rummet längst in,
finns videoverket Minnets horisont
av konstnären Caroline Mårtensson.
Det handlar om det våldsamma ovädret Backafloden.
I verket läser konstnären upp en berättelse
om hur en av vår tids värsta naturkatastrofer
drabbade Östersjöområdet 1872.
Stillbilder på ett stormande hav tonar sakta fram.
Konstnären vill påminna oss om
att vi än idag kan överraskas av oväntade väderfenomen.

Konstverk

00:00:00 / 00:03:30